Denkontwikkeling
Bij Caleido Kidzz stimuleren we denkontwikkeling bij jonge kinderen door exploratie, probleemoplossende activiteiten, taalontwikkeling en sociale interactie, waarmee we een fundament leggen voor toekomstig succes en levenslang leren.
Pedagogische Medewerkers (PMers)
Denkontwikkeling bij VVE – (2 tot 4 jr.)
In de vroege kinderjaren legt denkontwikkeling de basis voor alle latere cognitieve vaardigheden. Bij Caleido Kidzz richten we ons binnen de VVE op het stimuleren van deze ontwikkeling door:
Ontdekking en verkenning
Wij bieden een veilige en uitnodigende omgeving waar kinderen kunnen experimenteren en ontdekken. Door middel van zintuiglijke activiteiten en interactief spel moedigen we nieuwsgierigheid en onderzoekend leren aan.
Probleemoplossende Activiteiten
Door puzzels, bouwspellen en eenvoudige projecten die een beginnend probleemoplossend denken vereisen, ondersteunen we kinderen bij het ontwikkelen van essentiële analytische vaardigheden.
Taalontwikkeling
Taal speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van het denken. We bevorderen taalvaardigheden door voorlezen, rijmpjes, en liedjes, die kinderen helpen hun woordenschat te vergroten en tevens denkprocessen stimuleren.
Sociale interactie
Door begeleide groepsactiviteiten waarin kinderen moeten samenwerken en communiceren, bevorderen we kritisch denken en het vermogen om ideeën en oplossingen te delen.
Een stevige basis voor toekomstige groei
Deze activiteiten zijn zorgvuldig ontworpen om kinderen niet alleen uit te dagen in hun huidige capaciteiten maar ook om groei te bevorderen. Door denkontwikkeling centraal te stellen, legt Caleido Kidzz een solide basis voor toekomstig academisch succes en levenslang leren.
Voor VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) bij Caleido Kidzz worden diverse activiteiten uitgevoerd om denkontwikkeling te stimuleren, waaronder:
De volgende activiteiten zijn specifiek ontworpen om de denkontwikkeling bij jonge kinderen in de VVE fase te stimuleren:
-
Oriëntatie op thema’s
Kinderen verkennen diverse thema’s zoals mensen, eten en drinken, en de natuur. Deze benadering omvat stappen als oriënteren, demonstreren, verbreden en verdiepen, wat bijdraagt aan een diepgaande kennisontwikkeling.
-
Interactieve leesactiviteiten
Actieve betrokkenheid bij voorleesmomenten bevordert de taal- en denkontwikkeling. Discussies na het lezen helpen kinderen om dieper na te denken over het verhaal en de personages, wat hun begrip en analytische vaardigheden versterkt.